Bare prat eller målrettet kommunikasjon

Lurer du på hva du skal fortelle kunden eller kanskje prøve å komme i avisen med? Da begynner du i feil ende. Kommunikasjonsarbeidet bør ikke være adhoc-basert eller etter innfallsmetoden. Det bør være målrettet og planlagt. Men krever at du arbeider strukturert og metodisk med det.

Det handler om kommunikasjonsstrategi. Søker du etter en definisjon på strategi, finner du mange svar. Helt enkelt kan vi si at en strategi beskriver hvordan du kan nå et mål.

Begynn med visjonen
En visjon beskrives best som en overordnet målsetning som strekker seg mye høyere opp enn bedriftens handfaste mål. En visjon handler om noe mer enn å tjene mest mulig penger. Den skal helst være ambisiøs og realistisk, samt retningsgivende og grafisk.

Noen visjoner fra bedrifter:

  • Volvo: Ingen skal bli drept eller hardt skadet i en Volvo innen 2020.
  • Honda på 70-tallet: Vi skal knuse Yamaha.
  • Boeing på 50-tallet: We will bring the world into the jet age.

To gode og en dårlig bruk av visjoner i politikken:

  • Kennedy: Put a man on the moon
  • Obama: Yes we can – Change
  • Jagland: Det norske hus

En god visjon er ikke nok
Den må brekkes opp i delelementer som forklarer hvordan dere skal reise mot visjonen. Hvilken posisjon skal dere ta, hvilke mål og delmål skal dere nå, hvilke verdier som ligger i ryggmargen til de ansatte og løftene vi gir kundene. De er retningsgivende for deres reise mot visjonen.

For å vite hvor du står i dag må du gjøre noen undersøkelser og analyser. Du må finne ut hva dine styrker og svakheter er, også sett i forhold til dine konkurrenter. Vi mener at SWOT-analysene er et fint verktøy som kan brukes i for å få overblikk over bedriftens muligheter og utfordringer, både med hensyn til det operative og kommunikasjon. Først deretter kan du begynne arbeidet med målgrupper, kanaler og budskapsutvikling.

Husk at kommunikasjonsstrategien tar utgangspunkt og svarer opp til selskapets strategiske plattform. Du arbeider med kommunikasjonsstrategien som et verktøy for å forsterke bedriftens reise mot visjonen.

Hvis du ønsker veiledning, kan du melde deg på dette kurset:
https://ekursnorge.no/produkt/kommunikasjonskurs-med-morten-mellbye/

Kursholder er Morten J. Mellbye, kommunikasjonsrådgiver som hjelper selskaper og organisasjoner med kommunikasjon og PR. Han har utviklet kurset på bakgrunn av boken Kommunikasjon på 1-2-3 og bruker selv modellen hos sine kunder. Kurset er på norsk fri for spenstig bransjesjargong.

Dette får du:

  • Studiehefte med modeller, kommentarer og oppgaver på 36 sider
  • Over en time med 14 videosnutter med Morten J. Mellbye
  • Råd og eksempler på hvordan du skal gå frem i din bedrift
  • Power Point-maler som du kan fylle ut for din bedrift
  • Eksempelbedriftens forretningsplan og kommunikasjonsstrategi
  • Muligheten til å teste deg med en quiz

Kurset er bygget opp på bakgrunn av denne boken:
https://www.ark.no/boker/Morten-J-Mellbye-Kommunikasjon-pa-1-2-3-9788271463663